Monday, December 21, 2009

FELDA.....

Salam...lama aku tak nulis kat sini....smalam baru jer habis event kat UiTM...karnival iktiraf...anjuran seranta FELDA....sebut Felda...banyak benda yang bermain kat kepala otak aku...

FELDA...aku kenal felda sejak umur aku 4 tahun...kerja abah aku hanya pemandu land rover kilang kat sg ambat, mersing....pastu dapat masuk Felda...hidup kat Felda masa tu memang payah..aku masih ingat lagi..masa mula2 amasuk rumah aku hanya guna lampu minyak tanah..abang aku blajar dalam gelap..aku plak lari sana lari sini..sronok main dalam gelap..bila aku kenang balik hidup keluarga aku, aku jadi pilu...betapa susah abah aku nak masuk Felda.dah masuk betapa susah abah n mak aku nak cari sesuap nasi..bangun pagi dah kena gi ladang...petang baru balik...kadang2 aku ngan famili aku terpaksa makan nasi ngan gula, ngan minyak goreg ikan n kadang2 mkn roti je...abah kt sesekali tu nk ubah slera..bl aku dah beso..aku baru tau yg semua tu tipu jer sbb org tnh rancangan ni amik barang kat kantin n gaji dapat ujung bulan.kalo abah aku amik banyak barang kt kantin gaji ujung bulan byk kene potong...gaji kecik ms tu.. Aku penah tengok abah aku nangis bila abg aku balik dr skolah...gara2 x da duit kasut skolah abang aku koyak pon dia x tukar...itu keluarga aku...keluarga orang lain...sapa tau..

Dari tahun ke tahun Felda banyak brubah...dari lampu minyak tanah..LLN masuk..adala lampu waktu mlm jer..pastu baru sepenuhnyer...Bila aku kenang kembali banyak rahmat bila adanya FELDA...disini penyatuan semua golongan....tiada sikap kenegerian...kedah,penang,pahang,johor...semua ada kat Felda..kami bersatu...dari golongan yang x der harta skang semua dah ada tanah sendiri, untuk generasi akan datang..kami beruntung sbb x rasa kepayahan tu..tapi bila ada yg laluinya...timbul rasa keinsafan dalam diri.....

Semoga FELDA terus berjaya dan terus membela nasib rakyat malaysia....

sekian..

No comments:

Post a Comment